HOT NEWS

Pelanggan Tetap Spanar Buruk

Ahad, 1 Julai 2012

Spontaneous Sunday - Kisah Si Loyar Buruk Dan Kawan-Kawannya

,
Suatu malam, seorang budak loyar buruk sedang lepak sambil pekena nasi lemak dan teh tarik gelas besar bersama dua orang rakannya di mana seorang daripada rakannya mengaku bahawa dirinya kacak dan seorang lagi yang mengaku dirinya pandai di warung Mak Temah..Si Loyar Buruk cuba untuk menguji sejauh mana kemampuan doa orang kawannya itu dalam menjawab soalan yang diberikan olehnya..Jom kita ikuti selanjutnya perbualan di antara Si Loyar Buruk,Si Perasan Kacak dan Si Perasan Pandai.



Loyar Buruk : Wei perasan kacak dan perasan pandai, aku     nak tanya satu soalan ni..

Perasan Kacak & Perasan Pandai : Apa dia?..

Loyar Buruk : Kalau korang memang teramat pandai la, cuba bagitau kat aku apa Rukun Negara Malaysia (Si Loyar Buruk sudah mengetahui jawapan itu lebih awal)?..

Perasan Kacak dengan bagi muka bangga diri dan penuh kesungguhan terus menjawab soalan yang diberikan oleh Si Loyar Buruk tu..

Perasan Kacak : Eleh, senang je la kacang goring jek..Jap jap aku jawab dulu k.. Beriman kepada Allah, Beriman kepada Malaikat, Beriman kepada Kitab, Beriman kepada Rasul, Beriman kepada Hari Akhirat and last sekali Beriman kepada Qada’ dan Qadar..

Memang kembang kuncup la hidung Si Perasan Kacak tu menjawab dengan penuh keunggulan soalan daripada Si Loyar Buruk yang sedang tersengih macam siput sedut..Pastu tiba2 je belum sempat Si Loyar Buruk tu member ulasan, Si Perasan Pandai pun nak menjawab juga soalan daripada Si Loyar Buruk tu..


Perasan Pandai : Eh jap jap, aku pun nak jawab gak la soalan ko tu Loyar Buruk..Mana boleh Si Perasan Kacak je jawab..

Loyar Buruk : Ok la jawab cepat aku nak tengok betapa pandai ke tak korang berdua ni..

Perasan Kacak : Ehem ehem (sambil menunjukkan muka bangga)..Mengucap dua kalimah syahadah, solat 5 waktu, berpuasa di bulan ramadhan, menunaikan zakat dan last skali menunaikan haji bagi yang berkemampuan.

Si Loyar Buruk dah buat muka macam kerang busuk tersengih dengan jawapan kedua orang kawannya itu lalu memberi komen kepada dua2 jawapan kawannya..

Loyar Buruk : Ok dah?..Takde jawapan lain lagi yang korang nak bagi (sambil kedua-dua kawannya menggelengkan kepala tanda tiada jawapan lagi)?..

Perasan Kacak : Cepatla komen betul ke tak jawapan ktorang ni?..

Loyar Buruk : Ok2 sebenarnya jawapan korang ni semua salahhhhhhh!!!!!!..Yang ko Perasan Kacak, pesal ko bagi rukun iman dan ko pulak Perasan Pandai, nape ko bagi jawapan rukun iman?..Pastu buat muka bangga lak tu korang ni..Korang ni tak belajar Rukun Negara ke?..

Sambil Perasan Kacak dan Perasan Pandai membuat muka terkejut dan akhirnya akur dan malu dengan jawapan masing2, mereka terus bertanya kepada Si Loyar Buruk apa jawapannya..



Loyar Buruk : Jawapannya ialah Kepercayaan kepada Tuhan, Kesetiaan kepada Raja dan Negara, Keluhuran Perlembagaan, Kedaulatan Undang-Undang and last sekali Kesopanan dan Kesusilaan..Aku sebenarnya saje nak uji korang,nak tengok korang mampu tak jawab soalan aku ni (sambil tergelak2 kecil..Nak gelak besar takut orang sekeliling kata dia gila)..

Yang terkena dua orang tu terasa macam nak sekeh-sekeh je kepala Si Loyar Buruk tu tapi sudahnya mereka semua tergelak bersama..

Sekian, tamat.

2 Comments:

  • 2 Julai 2012 1:09 PTG

    hoho...eyhh bukan salah satu nya tu rukun islam ke...=p huhu...nape loyar buruk ckp dua2 rukun iman...hehe


    takpela, ok la tu diorng tau rukun iman rukun islam...kehkehkeh....

  • 2 Julai 2012 1:20 PTG
    Spanar Buruk says:

    @Norashiqin Kamaruzaman

    shiqin,dah namanya pun loyar buruk macam tu la gamaknya kakakaka..

    tula boleh da 2 org pakcik tu kawen..t tok kadi tnya rukun iman dgn rukun islam..tpi klau tak tau rukun negara?..jgn duk malaysia hehehehe..

Blogger Chat Room


Mari Tukar Link



Ai, Takkan Tengok Je.:)
 

~Spanar Buruk~ Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger