HOT NEWS

Pelanggan Tetap Spanar Buruk

Jumaat, 14 Oktober 2011

Halia - Khasiat Serta Kegunaannya

,
Assalamualaikum semua..Hari ni spanar ada satu artikel untuk spanar kongsi dengan rakan2 blogger semua..Pasal halia dan kegunaan serta khasiatnya..Mak korang klau msak msti buh halia kan?..Selain dari buang angin,macam2 bnda boleh dibuat dengan halia ni..


Halia merupakan salah satu yang paling popular semua rempah-rempah dan berasal dari akar tumbuhan asli ke Asia yang kini ditanam di seluruh dunia untuk digunakan dalam pelbagai makanan, minuman dan ubat-ubatan tradisional yang sangat besar.


Ia ditambah manis dan gurih masakan, bahan perasa, confectioneries, gula-gula, dan komponen masakan tradisional, termasuk Cina, India, Jepun dan Thailand.


Ia juga telah digunakan dalam minyak wangi, kosmetik dan tumbuhan ubatan yang bernilai.
Ia digunakan dalam perubatan rakyat untuk merawat selsema dan influenza dan yg menyebabkan muntah yang berkesan anti-digunakan dalam rawatan mabuk perjalanan kedua-duanya, dan loya dan muntah yang berkait dengan kehamilan.

Banyak kajian penyiasat halia, hartanah AOS perubatan juga menunjukkan ia berkesan dalam pencegahan dan rawatan banyak penyakit yang lebih serius kronik degeneratif.
Hartanah perubatan:

Kanser:
Fitonutrien beberapa yang ditemui dalam halia telah menunjukkan aktiviti anti-kanser yang kuat di kedua-dua makmal dan kajian klinikal.
Sementara kesan anti-tumourigenic masih belum sepenuhnya difahami, mereka dianggap melibatkan mekanisme berikut:

Anti-radang:
Kanser yang sering dikaitkan dengan proses radang dan halia, AOS aktiviti anti-inflamasi yang mujarab mengurangkan risiko keganasan yang berpunca daripada keradangan. Halia yang berkesan perencat COX-2, mengekang aktiviti yang berpotensi merosakkan enzim COX-2, kelebihan pengeluaran yang boleh menyebabkan mudarat kepada beberapa jenis tisu.

Kematian sel kanser:
Vanilloids pedas, gingerol dan paradol yang ditemui dalam halia, adalah sangat berkesan dalam membunuh sel-sel kanser. Mereka mencapai ini oleh kedua-dua aktiviti sitotoksik langsung terhadap tumor dan secara tidak langsung dengan mendorong apoptosis dalam sel-sel kanser.


Mengurangkan permulaan tumor dan pertumbuhan:
Kompaun, zerumbone antagonises proses kedua-dua permulaan tumor dan promosi. Hal ini dilakukan oleh enzim antioksidan mendorong dan dengan melemahkan laluan isyarat yang pro-inflamasi yang berkaitan dengan komunikasi di antara sel-sel kanser.

Mencegah kerosakan DNA:
Melatonin merupakan antioksidan yang dihasilkan oleh badan yang juga ditemui di beberapa tumbuh-tumbuhan, seperti ini. Ia mempunyai harta yang berharga dapat mengakses bahagian-bahagian badan, termasuk otak dan tisu saraf, dan melindungi DNA daripada kerosakan radikal bebas karsinogenik.

Antibakteria:
Rempah ini dapat menghapuskan semua strain Helicobacter pylori, bakteria yang bertanggungjawab bagi kebanyakan ulser peptik, gastritis dan kanser perut.

Penyakit kardiovaskular:
Halia membantu mencegah penyakit penyakit kardiovaskular melalui mechanisms.It beberapa yang telah ditunjukkan untuk mengurangkan bahaya kolesterol yang tinggi dan tahap trigliserida, sementara meningkatkan tahap HDL bermanfaat.


Kesan-kesan lipid-modulasi adalah sebahagiannya disebabkan oleh perencatan penyerapan lemak dari usus.

Di samping itu, kesan cardioprotective dipertingkatkan dengan keupayaan untuk mengurangkan kelekitan platelet dan dalam berbuat demikian lagi, mengurangkan risiko serangan jantung dan strok trombotik.

Kencing manis:
Walaupun telah penyiasatan yang agak sedikit ke dalam sifat-sifat antidiabetic halia, menjanjikan kajian awal menunjukkan bahawa ia boleh meningkatkan sensitiviti insulin.
Ini menunjukkan bahawa, dalam semua kemungkinan, ia adalah rempah berharga profilaktik terhadap diabetes jenis II.

Penyakit Alzheimer:
Dua antioksidan yang paling penting, curcumin dan gingerol, telah ditunjukkan untuk menghalang dan malah membalikkan pemendapan di dalam otak plak amiloid yang dikaitkan dengan penyakit Alzheimer.

Selain itu, zingerone, yang lain anti-oksidanya pula, meneutralkan oksida yang kuat, peroxynitrite, yang juga telah dikenal pasti sebagai faktor yang memburukkan lagi Alzheimer dan lain-lain penyakit neurodegenerative seperti penyakit Parkinson.

Obesiti:
Dual anti-kesan obesiti
Gingerol sebatian dan shogaol meningkatkan kadar metabolik dan dengan itu membantu, Auburn off, AU lemak yang berlebihan. Mereka juga membantu untuk menyekat penyerapan lemak diet kalori dari intestines.For sebab-sebab ini pengambilan halia perlu membantu dalam menangani pertambahan berat badan berlebihan dan obesiti.

Kesan-kesan anti-oksidan:
Rempah ini adalah sumber sebilangan besar antioksidan penting yang, antara aktiviti-aktiviti lain, mengurangkan pengoksidaan lipid dengan meningkatkan aktiviti-aktiviti penting antioksidan dalaman yang dihasilkan, seperti superoxide dismutase dan melatonin.
Melatonin, khususnya, tidak hanya radikal bebas yang sangat efektif penyapu jalan sendiri, tetapi juga merangsang pengeluaran enzim antioksida utama otak, peroxidase glutation.

Ciri-ciri anti-radang
Peranan penting jangka ini rempah sebagai rawatan bagi artritis dan lain-lain syarat-syarat yang radang kini telah dibuktikan oleh beberapa kajian saintifik yang menunjukkan bagaimana ia terlibat dalam beberapa mekanisme anti-radang.

COX-2 Perencatan:
Ia adalah satu perencat COX-2 enzim, cytokines pro-radang dan prostaglandin yang semua komponen penting tindak balas keradangan yang kuat.

Keradangan tisu yang tidak normal berlaku apabila melebihi prostaglandin, cytokines dan enzim COX-2 yang dikeluarkan oleh sel-sel dalam tisu bersama. Lebih banyak ini molekul yang dibebaskan, sel-sel radang dan bahan kimia yang tertarik untuk sendi di mana ia menyebabkan kesakitan dan kerosakan kepada permukaan bersama.

Bahan-bahan ini adalah penting untuk mekanisme keradangan yang boleh melibatkan banyak jenis tisu, serta keadaan yang dikenali sebagai keradangan sistemik kronik.

Beberapa ubat moden perencat COX-2 digunakan untuk merawat artritis dan lain-lain penyakit radang menyakitkan. Ini telah dibangunkan dalam usaha untuk menggantikan lama bukan steroid ubat anti-keradangan seperti ibuprofen dan indomethacin, yang boleh mempunyai kesan sampingan yang serius termasuk ulser perut dan pendarahan.
Malangnya, walaupun ubat yang lebih baru mempunyai kesan sampingan yang kurang, terdapat beberapa bukti bahawa mereka boleh memburukkan lagi penyakit kardiovaskular dan strok mendakan.

Halia, di sisi lain, tiada kesan-kesan sampingan ini. Ironinya ia sebenarnya telah ditunjukkan kepada rawatan yang berharga untuk keadaan gastrousus, serta mengurangkan risiko serangan jantung atau strok.


Kesan antimikrobial:
Asid hidroklorik yang terdapat di dalam perut adalah suatu pembelaan yang kuat terhadap patogen ditelan dan dengan cepat memusnahkan hampir semua organisma yang diambil dengan makanan.

Helicobacter pylori, bagaimanapun, adalah satu spesies yang luar biasa berdaya tahan bakteria yang hidup subur dalam persekitaran yang bermusuhan, sangat berasid perut. Sebaik sahaja ditubuhkan, bakteria ini menyebabkan pelbagai masalah termasuk masalah pencernaan, oesophagitis, gastritis, perut, dan ulser duodenum, dan kanser perut.
Halia secara tradisinya telah digunakan sebagai rawatan bagi sakit perut, dan baru-baru ini telah ditunjukkan untuk membunuh semua spesies patogen Helicobacter pylori sembilan belas.

Pengingesan tetap rempah ini harus membantu untuk membunuh bakteria berbahaya ini sebelum mereka menjadi ditubuhkan, dan dengan itu menggagalkan keperluan bagi antibiotik yang memusnahkan banyak bakteria usus yang berharga, sebagai tambahan kepada sasaran mereka yang dimaksudkan.


2 Comments:

Blogger Chat Room


Mari Tukar Link

Samseng FaceBook


Ai, Takkan Tengok Je.:)
 

~Spanar Buruk~ Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger